Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Jong geleerd, oud gedaan   
Vijf jaar geleden publiceerde Truckstar een artikel over het transport van een uitzonderlijk lange dakconstructie met in de hoofdrol Ties Meulenbroek van het Veghelse transportbedrijf Gaffert BV. Theo Gaffert, de zoon van eigenaar Willy Gaffert, assisteerde Ties bij dit transport om ervaring op te doen. We komen het tweetal weer tegen op het eigen terrein van Gaffert aan de Costerweg, waar een imposante 33 meter lange combinatie klaar staat voor vertrek. De rolverdeling is nu echter omgedraaid: op de bok zit Theo, die het lange gevaarte zelfstandig naar een zoetwarenfabriek in Engeland gaat brengen en Ties assisteert als oude rot in het vak bij de besturing van de 5-assige Broshuis trailer. Het complete artikel staat in de zojuist uitgekomen Truckstar nr. 3 en hieronder volgt een samenvatting.

Op de Broshuis uitschuiftrailer ligt een 30 meter lange leidingbrug, de tweede van in totaal drie leidingbruggen gefabriceerd door Straalbouw Hendriks uit Veghel. Ze moeten in een strak schema op maandag, dinsdag en woensdag naar Slough in Engeland worden vervoerd. Een interessante transportklus, waarbij een ingewikkeld stuk transportlogistiek komt kijken. Op het industrieterrein De Dubbelen passeren we een rotonde, die op een praktische manier is aangepast voor bijzondere transporten. Dwars over de rotonde is een brede grasstrook aangelegd waarover het lengtetransport gewoon rechtdoor kan rijden. Een eenvoudige maar doelmatige oplossing die navolging verdient.

Op de N279 naast de Zuid-willemsvaart kan tempo worden gemaakt en eenmaal op de A2 houdt de begeleidingsauto het voor gezien. We gaan nu richting Utrecht en vervolgens via de A12 naar het Prins Claus plein. Bij Delft wordt de A4 verlaten en pakken we de afslag naar Schipluiden. Het laatste deel van de route loopt door het Westland en hier meldt zich transportbegeleiding Blue TBD met twee auto's. Beslist geen overbodige luxe want de aanvoerroute naar de veerboot is niet op zwaar verkeer berekend. De smalle slingerwegen en krappe bochten drukken het tempo aanzienlijk en Ties' vakmanschap komt nu goed van pas om de Broshuis trailer met de hand bij te sturen. Na De Lier komt de Nieuwe Waterweg in zicht met in de verte de Maaslandkering. Over de spoorwegkruising wordt een scherpe bocht naar rechts genomen en staan we voor de ingang van de Stena terminal. Hier wordt de transportcombinatie opgemeten, die exact 32 meter 80 centimeter lang blijkt te zijn. Theo verdwijnt in het Stena kantoor, waar hij een aantal formulieren moet invullen, voordat de combinatie ingescheept kan worden.

De boot vertrekt om vier uur 's middags en als we de Nieuwe Waterweg uitvaren zitten de meeste chauffeurs al achter een uitstekende maaltijd. Theo vertelt dat hij zijn studie aan de Technische Universiteit in Eindhoven binnenkort gaat afronden en op het ogenblik is hij bezig met een studieproject prestatiemeting bij Jumbo Supermarkten. Van jongs af aan was hij in het bedrijf van zijn vader te vinden en op 8-jarige leeftijd hielp hij al mee om vrachtwagens te wassen. Toen hij de vereiste leeftijd had haalde hij zijn grote rijbewijs en nu draait hij regelmatig mee in zijn vrije tijd en weekeinden als het zo uitkomt.

Na aankomst in Harwich kunnen we van de boot en rijden vervolgens over een stille en pikdonkere terminal tot we bij een afgesloten poort komen. Hier staat een busje van Viking Piloting Services klaar voor de transportbegeleiding naar Slough. Theo neemt met de Engelse begeleider de route door en hoort dat er vannacht op de Motorway op verschillende plekken aan de weg wordt gewerkt. Na een paar rotondes die nu legaal linksom genomen mogen worden geeft een groot verlicht richtingsbord London/Colchester aan. Theo schat de afstand naar de bestemming in op zo'n 200 kilometer, dus wordt het erg laat voordat we bij de zoetwarenfabriek aankomen. De rotondes in Engeland zijn in tegenstelling tot Nederland van een aangename uniformiteit en zijn met zowel breedte- als een lengtetransport uitstekend te passeren. Zolang we door Harwich rijden heeft Theo de schijnwerper op het dak van de Scania ingeschakeld om de leidingbrug voor het andere verkeer goed zichtbaar te maken. De trailer spoort een beetje naar links, volgens Theo komt dit voor een deel omdat de trailer in twee trappen van vijf en zeven meter is uitgeschoven.

Na Colchester wordt het wat heuvelachtiger en de Scania moet er flink aan trekken om de 55.000 kg. wegende trailer met lading op snelheid te houden. In de buurt van Chelmsford komen de wegwerkzaamheden en is er een snelheidsbeperking van 40 mijl per uur. Door middel van markeringsborden wordt het verkeer naar één baan geleid en iedereen houdt zich keurig aan de snelheid. Het krioelt links en rechts van de wegwerkers die bezig zijn op het goed verlichte wegtraject. De wegversmalling houdt even aan en de rijstrook tussen de pionnen wordt nu nog smaller. De Broshuis trailer spoort weer een tikje naar links en raakt enkele pionnen die vrolijk weg stuiteren. Theo weet de trailer weer in het gareel te krijgen en spoedig komt er een einde aan deze chicane.

Via de zogenoemde "Orbital" is het konvooi aan de westkant van Londen aangekomen en verlaten we de rondweg om de M4 richting Reading te nemen. We komen nu in de buurt van Slough en verlaten de Motorway bij afslag 5. Om half twee rijden we Slough binnen en passeren de hel verlichte Tesco supermarkt die volgens de borden 24 uur per dag geopend is. Na het zoveelste stoplicht is er een krappe bocht naar rechts. Na een perfect genomen bocht krijgen we na een steile oprit over een spoorwegviaduct de zoetwarenfabriek in zicht. De fabriek ligt naast een energiecentrale en als we bij het geopende hek aankomen is het nog en hele klus om de lange leidingbrug op het terrein te krijgen. De straat is erg smal en er moet een paar keer heen en weer gestoken worden om goed voor de ingang uit te komen. De handbesturing moet uitkomst brengen en langzaam rijdt Theo om twee uur het fabrieksterrein op.

De volgende ochtend worden we gewekt door het geluid van een hydraulische kraan, die om half zeven begint met het plaatsen van dakplaten. Het Engelse kraanbedrijf M&M blijkt niets te maken met het gelijknamige product dat uit de zoetwarenfabriek komt. Een paar Poolse bouwvakkers staan verbaasd te kijken naar de leidingbrug waar de mensen van Hendriks op klauteren. Ze zijn druk bezig met het aanbrengen van de grote metalen ringen en hiervoor wordt de Palfinger kraan van Gaffert gebruikt die gemonteerd is op een Daf trekker. In de loop van de ochtend heeft Theo een bespreking met de mensen van het Engelse kraanbedrijf Ainscough die volgende week de leidingbruggen op hun plek gaan zetten.

De opstelruimte voor de benodigde 800 tons mobiele kraan is heel beperkt en de leidingbruggen die nu nog geparkeerd staan op de parkeerplaats naast het bouwterrein moeten volgende week onder het kraanbereik worden gemanoeuvreerd. Een klusje waar Theo graag voor terugkomt. Na de meeting met de Ainscough kraanmensen en de mensen van Staalbouw Hendriks, vertrekt Theo met de Scania die nu alleen een lege trailer achter zich heeft. Jammer genoeg is het te laat geworden om de veerboot in Harwich nog te halen en moet hij met een flinke omweg via de Kanaaltunnel terug naar de thuisbasis in Veghel. En zo is hij morgenochtend in ieder geval op tijd om op de TU in Eindhoven te zijn.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel