Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Rotterdam in een nacht een brug rijker   
De Van Brienenoordbrug is onderdeel van een van de drukste snelwegen van Nederland, de A16. De brug kruist de Nieuwe Maas aan de oostkant van Rotterdam en bestaat uit twee naast elkaar gelegen boogbruggen met in het verlengde twee basculebruggen. De Van Brienenoord brug is met op- en afritten totaal 1320 meter lang en heeft een doorvaarthoogte van ongeveer 24 meter. De eerste Van Brienenoordbrug werd op 1 februari 1965 geopend door Koningin Juliana en als rechtgeaarde 19-jarige Rotterdammer was ik er natuurlijk als de kippen bij toen de brug een dag lang werd opengesteld voor het publiek. Half Rotterdam was aanwezig bij deze gigantische pantoffelparade en het was ongemerkt tevens een belastingsproef. De eerste Van Brienenoordbrug werd geheel ter plaatse ("on site") gebouwd en dit heeft maar liefst drie jaar in beslag genomen.

Als belangrijk onderdeel in de ruit rond Rotterdam bleek de capaciteit al gauw ontoereikend te zijn voor het groeiende autoverkeer. In 1986 werd dan ook begonnen met een grootschalig project waarbij de Van Brienenoordbrug en de toegangswegen verdubbeld werden. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk te hinderen werd de tweede boog met een lengte van 287,5 meter volgens een in de offshore industrie afgekeken methode geprefabriceerd bij het toenmalige Grootint in Zwijndrecht.

Het voordeel van deze methode was dat de tweede boogbrug in twee dagen op 20 en 21 februari kon worden aangevoerd en geplaatst. Iets ouder en inmiddels PR manager bij het fantastisch veelzijdige bedrijf Mammoet Transport geworden, was ik er wederom bij. Omdat ik bij dit soort "high exposure" projecten altijd deel uitmaakte van de Mammoet werkploeg inclusief overall en helm, kon ik met mijn neus op het werk staan. Op deze manier maakte ik de meest fantastische foto's van projecten, waar andere (pers)fotografen op afstand werden gehouden.

Indertijd schreef ik het volgende over het project in Mammoet Mail nr. 14 van april 1989: "Het bijna 300 meter lange en 5.040 ton (5 miljoen 40.000 kg!) zware tweelingzusje van de bestaande Van Brienenoordbrug werd in een recordtijd gebouwd in Zwijndrecht en door Smit Tak op twee pontons naar Rotterdam gesleept. Tijdens dood tij werd de brug tussen de betonnen pijlers gevaren, waarna de brug gekoppeld kon worden aan de kabels van de hefeenheden.

In totaal acht hefunits, op iedere hoek twee, verzorgden het benodigde hijsvermogen, waarbij de boog in etappes van 80 cm. zo'n 18 meter omhoog werd gebracht.

Deze vlekkeloos verlopen hijsoperatie vergde de hele nacht, waarna de brug op een tijdelijke fundatie werd geplaatst. Een paar dagen later was de officiŽle plaatsing een feit toen Minister Smit-Kroes met een druk op de knop op het centrale bedieningspaneel van het Hydrajack hefsysteem de brug 10 cm. liet zakken tot op de betonnen fundatie.

Het Hydrajack systeem is een veelzijdig hef- en sledesysteem dat voor de meest uiteenlopende doeleinden kan worden ingezet". Het project doet in veel opzichten aan de berging van de Kursk denken, waarbij Smit en Mammoet van Seumeren in 2000 een samenwerkingsverband aangingen In feite was het Hydrajack systeem de voorloper van het voor de berging op de Barentszzee gebruikte Hydralift hefsysteem.

Ook dit systeem is van origine een Mammoet Transport ontwikkeling, die door Van Seumeren samen met de fameuze naam werd overgenomen. Het verschil was dat het Van Brienenoord hijsproject zich afspeelde boven het water en dat je kon zien wat er gebeurde. Voor Mammoet Transport was het in ieder geval een publiciteitsstunt van de eerste orde en het Algemeen Dagblad kopte de volgende dag: Rotterdam in een nacht een brug rijker.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Mammoetologie

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel