Diensten  
Home
Lezingen en presentaties
Namebranding
Teksten
Filmproducties
Public relations
Media exposure
Advertenties
Websites

 Bedrijfsinformatie  
Algemeen
Contact
Routebeschrijving
Nieuws

 Collecties  
Modelbouw
Barbies
Camera's
Route 66
Mammoetologie

 Faciliteiten  
Linken
Kalender
Peilingen
Statistieken


 Windmolenkracht   
In het septembernummer van Truckstar wordt teruggeblikt op het Truckstar Festival in Assen. Elders op deze boeiende en drukbezochte website vindt u een impressie van het grootste truckersfeest in Europa, dat maar liefst 64.000 bezoekers heeft getrokken. Het gebruikelijke artikel over zwaartransport gaat deze keer over het transport van windmolens van Denemarken naar Zeeland. Hiervoor is speciaal transportmaterieel ontwikkeld door trailerbouwer Nooteboom in Wijchen.

Voor een windmolenpark bij de Oosterscheldekering in Zeeland vervoert Ter Linden Speciaaltransport uit Doetinchem om de week een complete windmolen. Het windmolenproject bestaat uit totaal 25 windmolens met een totaal vermogen van 75 megawatt. Omdat ze in gemonteerde staat ruim 100 meter hoog zijn, wordt de molens in onderdelen aangevoerd: dit zijn vier mastsecties, drie vleugels, een turbine en een rotor. En niet te vergeten, onnoemelijk veel bouten!

Voor het transport van de mastdelen wordt gebruik gemaakt van de de zogenaamde Mega Windmill Transporter (MWT). Deze MWT bestaat uit twee verstelbare liftadapters die op een dieplader of een dolly zijn gemonteerd. Voor het transport wordt de mastsectie van de windmolen geklemd door middel van een hydrailisch verstellbare driehoek tussen de liftadapters. Als het windmolensegment zo is vastgezet, wordt het onderdeel van het chassis van de trailer. De achterste naloopdolly kan door de chauffeur met een GSM stuursysteem vanuit de cabine worden bijgestuurd. Dit bijzondere transportsysteem voor windmolens is ontwikkeld door de trailerfabrikant Nooteboom uit Wijchen.

Berry Rijksen is afgelopen donderdag samen met drie collega`s met vier mastsecties van de fabriek in Ringkobing, Denemarken vertrokken. Van Ringkobing naar Flensburg aan de Deens/Duitse grens is het ongeveer vier uur rijden en onder normale omstandigheden mag dit overdag. Berry vertelt dat het die dag echter zo warm was dat de temperatuur ruim boven de 30 graden Celsius uitkwam. Ze mochten pas na zes uur vertrekken omdat het asfalt te heet en te zacht was geworden.

Om middernacht arriveerde het convooi in Flensburg aan de Deens/Duitse grens en na drie kwartier pauze ging het verder over de Duitse Autobahn naar de Duits/Nederlandse grens. In verband met het grootschalige wegonderhoud op de A58 vertrok het convooi vroeger dan gepland richting Neeltje Jans. Om half zeven vrijdagavond vertrok men uit Oldenzaal en bij het invallen van de duisternis had men Zeeland bereikt. In het laatste stuk op Noord-Beveland moesten een aantal haakse bochten worden gepasseerd, die opgevuld waren met stalen rijplaten en het laatste stuk ging over de Oosterscheldedam tot de afslag van het Waterpark Neeltje Jans.

In dit mooie natuurgebied dat in het voorjaar een broedplaats is voor vogels van diverse pluimage, wordt de rust tijdelijk verstoord door het geronk van kranen. Mensen van Vestas, de bouwer van de windmolens, zijn druk bezig op en rond de fundatie om het hijswerk van de torensecties voor te bereiden. De degelijke betonnen fundatie, die diep in de grond steekt en nog eens verankerd is aan vier palen heeft wel wat weg van een reusachtige omgekeerde punaise.

De eerste bijgereden mastsectie met een gewicht van 32 ton wordt losgemaakt van de MWT en Berry rijdt met zijn Scania naar de andere kant om de achterdolly kort te koppelen en zo het tweede mastdeel op te halen. Voor de 150 meter hoge Demag met hulpjib is het hijsen en plaatsen een fluitje van een cent en in de tussentijd is de tweede en langere sectie met een gewicht van 47 ton onder het hijsbereik van de kraan gereden.

Plotseling staat er een groepje mensen druk te beraadslagen en wordt besloten het hijswerk met een dag teverschuiven. Wat is er aan de hand? Een vitale kist met bouten staat nog in Denemarken en moet met spoed worden aangevoerd. Kan gebeuren.Een paar dagen later volgen de vleugels die niet zwaar maar wel erg fragiel zijn. Normaal gesproken kunnen er drie vleugels op een dubbele uitschuiver worden vervoerd, maar omdat dit wettelijk niet is toegestaan, moeten ze met drie transportcombinaties worden aangevoerd. Een fraai staaltje van achterhaalde wetgeving, net als het doolhof van bepalingen die voor zware transporten gelden. In elk land is het weer anders: eenheid op dit gebied is er nog lang niet.




 Gerelateerd  
  • Meer door.. Aad
  • Meer van.. Nieuws

  •  Artikel opties  
  • Email artikel
  • Afdrukversie artikel